Бокељска свеска МАРИЈА ЦРНИЋ ПЕЈОВИЋ, УГЛЕДНИ ХЕРЦЕГНОВСКИ ЕТНОЛОГ Текст и фотографије: Владимир Путник
Ех, младост. Биле су то године оскудице у свему. Нимало лаке. Ипак, те наше младости у Боки остале су у знаку безбрижности и оптимизма. Памтим игре, купања у мору, велику радозналост, дуга лета, много читања, помагање у кући и башти, заједничке зимске вечери, томболе и биоскоп, понеку игранку. Тада је у Заливу било много мање становника и неупоредиво мање грађевина, све је било присније и некако ближе човјеку. О житу и тулумбама. У вријеме мојих студија (1952-1956), Београд је имао велики број биоскопа. Имали су добре филмове, приступачне цијене и били веома посјећени. Позоришта су била на нивоу других великих европских градова. Сјећам се извођења Мачке на усијаном лименом крову. Кнез-Михаилова, као и данас, најљепша изложба архитектуре Београда. Погледи са Калемегдана увијек су ми давали неку снагу, слободу и оптимизам. Једно вријеме сваки дан сам пролазила дивном Француском улицом, али и стазама Новог гробља. На мојој мапи Београда неизоставни су и Студентски трг, Народно позориште, Народни музеј, Универзитетска библиотека. Редовно сам посјећивала посластичарнице „Сњежану и седам патуљака”,па„Пеливан”и ону у Сремској улици гдје се јело најбоље жито. Тулумбе и жито никада више нису имали укус као тих година у Београду. Вољела сам посебно да одем на хиподром, понекад сам се и кладила... И данас радо посјетим нека од тих мјеста, али и друга у граду која нијесу изгубила своју душу.Београд је лијеп у сваком времену и увијек оставља дубок траг на оне који макар и кратко бораве у њему. Етнологија. Бато Грбић, један од најбољих играча Ансамбла „Коло”, студент етнологије, причао ми је о тој науци и ономе што она изучава. Схватила сам да управо то и сама желим. Годину дана касније положила сам пријемни испит. Изучавање завичаја. Те 1957. била сам једини пријављени кандидат на конкурсу који је расписао Завичајни музеј у Херцег-Новом. Тада се из Музеја издвојио Архив и научна библиотека, отпочевши рад као самостална установа. У Музеју сам затекла само водича, који је био и курир и баштован. Иако сам жељела да се бавим етнологијом, и ја сам се морала латити и финансијских, књиговодствених, административних и водичких послова. Ипак, уз богату библиотеку Архива, успјевала сам боље упознати прошлост Боке которске. Када сам послије дванаест година прешла на рад у Архив, сређивала сам архивску грађу и наилазила на многе податке о прошлости херцегновског краја... Тек по одласку у пензију имала сам довољно времена да се посветим истраживању и обради разних тема из прошлости Боке, прије свега њеног сјеверозападног дијела. Обала и Залеђе. Култура Медитерана дубоко је зашла у залеђе, посебно преко материјалних добара, баш као што је и залеђе утицало на културу обале, посебно путем миграција. Ти бројни међусобни утицаји недовољно су проучени. Приоритети данас. Када би их ја могла одређивати, пажњу бих посветила споменицима културе. Заштитила би их, колико је могуће, од људи и времена. Прије свега, заштитила бих, стварно а не само декларативно, градитељско наслеђе сеоских средина. На примјер, село Жлијеби, гдје су све куће и помоћне зграде покривене каменим плочама. Или надгробне споменике у Мокринама, Крушевицама и Пријевору (дјела самоуких клесара). Или млинове. Стари Бокељи. Особине Бокеља XVII и XVIII вијека налазимо у поезији барокних пјесника Боке. Они са краја XIX вијека одсликани су у дјелима књижевника Сима Матавуља и Марка Цара, Новљанина, члана Српске краљевске академије. Седамдесетих година XX вијека видимо их у записима нобеловца Ива Андрића. Сви они, сходно времену и свом доживљају, Бокељима приписују љубав према Боки и породици, поштење, радиност, умјереност у јелу и пићу, питомост, учтивост, уредност, умност, ријечитост... Кичељиви су, јуначки, полиглоте, никад не посустају. Матавуљ наводи да штедљивост хоће да пређе у лакомост, а опрез у неповерљивост. За Ива Андрића је „штета што не умеју да ћуте, кад им је судбина дала да се у оваквој лепоти рађају”.Он је записао и мишљење које је чуо од једног поморца: „Ми не питамо каква се застава вије на крми него како тај брод плаћа и какав је когод на њему.”Поморац Марка Цара имао је друкчије мишљење, јер „он попут пужа носи увек своју отаџбину са собом... Ту на том малом плови-граду он говори својим језиком, врши своје вјерске обреде...”Марко Цар, можда и зато што је његов крај увијек насељавало око 90 одсто Срба, види Бокеља као Србина, са посебним одликама, али и заједничким са осталим Србима. Његов Бокељ је и „кичељиви староседелац који своје порекло доводи од Косова”... Неки људи, неке године. ... Помишљајући на вишегодишњи рад у организацији „Празника мимозе”,присјећам се часова проведених са многим дивним људима, посебно књижевника Зука Џумхура и Блажа Конеског. Као познавалац културно-историјске прошлости овога краја, сарађивала сам са многим телевизијским и филмским радницима, новинарима. По стручности и преданости раду, познавању обрађиване материје, увијек ћу се сјећати књижевнице Виде Огњеновић када је снимала документарац о Новоме. И данас чувам њено писмо из тих година. Чувам и разгледнице које су ми са снимања у иностранству слали чланови екипе чувене телевизијске емисије Караван,посебно оне које је написао њен аутор Милан Ковачевић. Упознала сам их када су снимали емисију о Боки. Нисам заборавила ни великог професионалца Андрића, са Телевизије Сарајево, који је о Новоме снимио документарац Град утонуо у зеленило. Промене, добре и лоше. Деведесетих година прошлог вијека није било рата на овим просторима, али је дошло до многих промјена. Приспео је велики број избјеглица, па се једно вријеме осјећала већа живост – већи број корисника Градске библиотеке, повећан број посјетилаца позоришта, изложби... Повећан је број дневних листова и електронских медија, дошло је до хиперпродукције разноврсних књига, мада нисам сигурна да је то донијело и већи квалитет. Добро је што су обновљени „Дани музике”, што ради Херцегновско позориште, посебно„Хапс”, али неопходно је обновити и сачувати Градску музикукоја дјелује од 1896. и обиљежје је Херцег Новог. „Флуидни идентитет”. Раније није придаван толики медијски и политички значај попису становништва. Од половине XX вијека, највеће су осцилације биле су између опредељености Срба и Црногораца. Поред тога, у посљедње вријеме веома су актуализоване националне мањине, те и оне вуку на своју страну. Ако се научно истражује овај проблем у Боки Которској до половине XX вијека, може се констатовати да су овдје биле присутне двије нације: у већем броју српска и мањем броју хрватска. И двије вјероисповјести: српско-православна и римокатоличка. Није било већих размирица ни уочљивих притисака, па деценијама ни бројчаног варирања између ове двије нације. Наука у овим питањима никада није довољно уважавана, јер су политика и егзистенција пресуђивале. *** Радови *** Ишчезава пред нашим очима *** Породица
|
|